Režim dne v MŠ

Režim dne je stanoven podle základních požadavků pro děti předškolního vzdělávání a je pružně přizpůsobován jejich aktuálním potřebám. V denním rozvrhu jsou zařazeny výchovně vzdělávací činnosti vycházející ze ŠVP, jehož základem je RVP PV MŠMT. Uspořádání dne respektuje potřeby dítěte, jeho individuální, věkové a vývojové zvláštnosti. Program je vyvážený mezi řízenými a spontánními činnostmi, aktivitami a odpočinkem. Činnosti nejsou striktně časově omezeny a denní program je flexibilní dle situace, akcí školy a aktuálních potřeb dětí.

6:15 – 8:30 — příchody dětí, hygienický filtr, volné hry

Hygienický filtr – očista dětí rodiči, předání dětem pedagogům. Děti se věnují spontánním aktivitám v tematických koutcích s hračkami a pomůckami.

7:30 – 8:00 — příchody předškolních dětí

8:00 – 8:20 — výuka s předškolními dětmi

Plnění denních úkolů včetně dětí s OŠD. Rozvoj samostatnosti, příprava na vstup do ZŠ, pracovní a grafomotorická cvičení.

8:45 – 9:00 — komunitní kruh

Vzájemné přivítání, sdílení pocitů a zážitků, seznámení s tématem dne a výběrem činností. Kruh je symbolem rovnosti a respektu.

9:00 – 9:30 — činnosti na téma, pohybové chvilky

Aktivity řízené pedagogy dle TVP. Děti pracují individuálně či ve skupinách. Pohybové chvilky podporují tělesnou zdatnost, koordinaci, orientaci v prostoru a psychické uvolnění.

9:30 – 10:00 — hygiena, přesnídávka

Osobní hygiena a ranní přesnídávka.

10:00 – 11:30 — pobyt venku

Využití dětského hřiště s herními prvky a multifunkčního hřiště. Herní prvky jsou pravidelně kontrolovány. V příznivém počasí (zejména v létě) se řízené činnosti přesouvají ven již od 9:00.

MŠ často navštěvuje okolní louky a lesy — environmentální výchova, poznávání přírody,orientace v prostoru, chůze v terénu a rozvoj obratnosti.

11:30 – 12:15 — hygiena, oběd

Oběd je nejen biologická potřeba, ale i kulturní a sociální zkušenost. Děti se obsluhují samostatně (mimo nalévání polévky), vybírají si jídlo ze servírovacího stolu.

12:15 – 14:15 — odpolední odpočinek

Děti odpočívají na postýlkách při pohádce nebo relaxační hudbě. Většina dětí usíná. Dětem s nižší potřebou spánku je umožněn klidový program (kreslení, grafomotorika, logopedie,časopisy, stolní hry), přičemž platí pravidlo nerušení spících dětí.

14:15 – 14:45 — postupné buzení, odpolední svačina

Děti jsou postupně buzeny a následuje společná svačina.

14:45 – 16:15 — odpolední činnosti

Volná spontánní hra, dokončování dopoledních aktivit. V hezkém počasí přesun části programu na hřiště.

Po celý den mají děti k dispozici pitný režim — voda, ovocné a bylinné čaje, přírodní šťávy.Nejmenším dětem pomáhá učitelka, asistentka nebo kuchařka.

Režim dne dětí ve věku 2–3 let

Příchod není pevně stanoven — domlouvá se individuálně s rodiči podle potřeb dítěte. Je nabízen individuální adaptační program dle zralosti dítěte.

Režim dne je uzpůsoben věku:

  • jídla cca o 10 minut dříve,
  • více času na jednotlivé činnosti, případné dokrmování,
  • převaha spontánní hry nad řízenými činnostmi,
  • jednoduché, známé, nenáročné a smysluplné aktivity,
  • dostatek času na volnou hru i odpočinek během dne,
  • při odpočinku nejsou děti buzeny.

Ve vzdělávání dětí mladších tří let převládá situační učení, učení nápodobou, prožitkové učení,učení hrou a činnostmi.

Vypracovala: Renáta Slováková, ředitelka školy
Schváleno pedagogickou radou: 29. 8. 2024
Účinnost od: 2. 9. 2024
Aktualizace: 1. 9. 2025